virtuele portrettengalerij academiegebouw: ook Senaatzaal vol vrouwelijke hoogleraren

Niet alleen hangen er sinds voorjaar 2017 122 vrouwelijke hoogleraren geportretteerd in zaal 1636 in het Academiegebouw, maar ook is er gelijktijdig  een  ludieke actie gerealiseerd die betrekking heeft op de senaatszaal van het academiegebouw. Daar hangen sinds jaar en dag portretten van hoogleraren uit vroeger tijden. In het kader van de viering van het Johanna Westerdijk-jaar hebben Yan Li Jiang en Daniël van der Born, masterstudenten van het research masterprogramma Game and Media Technology,  een virtual reality versie van de senaatszaal gemaakt, waarin die oude, geschilderde portretten hebben plaatsgemaakt voor fotoportretten van huidige vrouwelijke hoogleraren aan de Universiteit Utrecht. Hiervoor is gebruik gemaakt van de portretten die gemaakt zijn voor de portrettengalerij die ter gelegenheid van de “Westerdijkviering – 100 jaar vrouwelijke hoogleraren”, die sinds 6 maart 2017 aan de wand hangt van zaal 1636 in het Academiegebouw.

Wil je ook een kijkje nemen in de virtuele senaatzaal?

Op de site vindt u drie verschillende manieren om de virtuele portrettengalerij te bekijken: door handmatig rond te kijken (op een computer of smartphone), automatisch rond te kijken (op een smartphone), of te bekijken in een virtuele omgeving (op een smartphone in een 3D-viewer).