Vrouw? Dan krijg je vage feedback – In de media: Naomi Ellemers

<< De onderzoekers stuitten ook op een ander verschil: vrouwen krijgen vagere feedback dan mannen. Dit was niet alleen zichtbaar bij het techbedrijf, maar ook in een groter onderzoek bij nog drie andere Amerikaanse bedrijven. Vrouwen moesten het doen met zinnen als „Je hebt een goed jaar gehad”, terwijl bij mannen vaker gespecificeerd werd welke vaardigheden ze moesten ontwikkelen om een bepaald bedrijfsdoel te bereiken.

Dit speelt ook in Nederland. Sociaal psycholoog Naomi Ellemers, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht, publiceerde in 2015 een studie waaruit blijkt dat gender een rol speelt bij de toekenning van onderzoeksfinanciering. Ellemers: „Dat had waarschijnlijk te maken met de manier waarop de beoordelingsinstructies waren geformuleerd. Beoordelaars moesten bijvoorbeeld op zoek naar ‘avontuurlijke onderzoekers’ en ‘uitdagend onderzoek’ – allebei termen die doorgaans met mannelijkheid worden geassocieerd. Het gevolg is dat een mannelijke kandidaat sneller in het plaatje lijkt te passen.” >>

Uit: Vrouw? Dan krijg je vage feedback, een artikel van Anouk Vleugels voor NRC Next.\

Prof. dr. Naomi Ellemers is als universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht verbonden aan het onderzoeksthema Instituties van de Open Samenleving. Ellemers is samen met prof. dr. Ineke Sluiter (Universiteit Leiden), prof. dr. Eveline Crone (Universiteit Leiden & Universiteit van Amsterdam) en prof. dr. Judi Mesman (Universiteit Leiden), initiatiefnemer van Athena’s Angels. Voor Pandora verzorgt zij sinds december 2015 de Athena’s Angels-column.