Wetenschapstalent Teuni ten Brink ontvangt Rubiconsubsidie

Teuni ten Brink, werkzaam bij Psychologische Functieleer, een Rubiconfinanciering toegewezen. Deze subsidie is bestemd voor onlangs gepromoveerde en veelbelovende wetenschappers. Met Rubicon kan Ten Brink de komende twee jaar internationale onderzoekservaring opdoen. De Utrechtse onderzoeker vertrekt in augustus naar University of Bath in het Verenigd Koninkrijk.

Ten Brink doet onderzoek naar de rol van aandacht bij chronische pijn. “Ik werk met patiënten”, licht de laureaat toe, “die lijden aan het zogenoemde Complex Regionaal Pijn Syndroom (CRPS). Deze patiënten hebben ernstige, onverklaarbare pijn in een ledemaat. Een pijn die maar aanhoudt, en disproportioneel is. Denk aan iemand die een polsbreuk heeft gehad, en die maar pijn blijft houden. Pijn die niet in verhouding staat tot de breuk van weleer.”

Patiënten met CRPS geven niet alleen aan dat ze hevige en aanhoudende pijn hebben, ze rapporteren vaak ook verminderde aandacht voor het lichaamsdeel dat aangedaan is. “Als de linker pols gebroken is geweest en de pijn blijft disproportioneel, geeft menig patiënt tegelijkertijd aan dat de aandacht voor die pols minder is. Dat klinkt nogal paradoxaal. Ik wil weten welke rol aandacht speelt bij die disproportionele pijn. En of die pijn misschien minder kan worden als we de patiënt stimuleren om de aandacht te vestigen op het aangedane lichaamsdeel.”

In het Engelse Bath hoopt Ten Brink samen te gaan werken met Dr. Bultitude. “Zij is een zeer goede onderzoeker en heeft veel onderzoek gedaan naar aandachtsprocessen bij CRPS-patiënten.” Daarnaast blijkt er in Bath veel contact te zijn tussen de onderzoekers, de patiënten en de behandelaars. “Ik denk dat dit cruciaal is om dit type onderzoek goed te kunnen doen.”